Proiectul ”CreaFuture – Creative Workforce for Cross-Border Future – Forță de muncă creativă pentru un viitor transfrontalier”, nr. de referinţă 2 SOFT/1.1./142, a ajuns la ceasul bilanţului. Este un moment bun pentru liderul de proiect- Asociaţia B-Right Media Botoşani- şi partenerii săi- Casa Corpului Didactic Botoșani, Centrul Bucovinean de Artă pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Româneşti Cernăuţi și Liceul de Arta nr. 5 din Cernăuți, să treacă în revistă realizările proiectului, lecţiile învăţate şi să pună bazele sustenabilităţii activităţilor.
O idee pornită de la nevoi comune…
Proiectul a plecat de la o certitudine reieșită din statistici actuale, și anume că 80% dintre absolvenții de liceu pornesc în viață, fără a ști cu adevărat care este profesia care li se potrivește. Aceleași statistici arată că 40% dintre elevii din sistemul educațional românesc sunt considerați analfabeți funcționali și nu din vina lor, ci pentru că sunt practic obligați să tocească la materii care nu au aplicabilitate și în viața reală.
Ani de domnie, ani de apariție a unor opere sau puncte de vedere ale unor critici. Acești elevi sunt practic forțați să îmbrățișeze ideile altora, fără a le fi permis să le aibă pe ale lor, proprii. În cele mai multe dintre cazuri, tinerii absolvenți se trezesc la finalul liceului că nu își pot utiliza cunoștințele obținute în cei 12 ani de educație, decât într-un procent extrem de mic, într-un domeniu care să le ofere independența necesară pentru a porni singuri în viață.
Situația este similară și în unitățile de învățământ din Ucraina unde elevii sunt împovărați de ultrateoretizarea materiilor din programa școlară. Proiectul a fost scris în 2018, când totul încă stătea sub semnul unei normalităţi, însă pandemia a acutizat acest fenomen, transferând procesul educațional în sistemul online, un mediu virtual care i-a prins nepregătiți pe elevi și profesori deopotrivă.
În acest context, a devenit şi mai stringentă necesitatea de a găsi instrumente adecvate pentru a transmite informaţiile către elevi într-un mod atractiv şi util, care să-I ajute să depăşească toate obstacolele şi să-i pregătească cu adevărat pentru viitor.
82 de facilitatori formaţi după reţeta CreaFuture
CreaFuture a venit în sprijinul a 82 de facilitatori educaționali, cadre didactice sau lucrători de tineret din România și Ucraina, cu impact direct asupra unui grup țintă format din 1.640 de tineri.
Cursanţii au fost selectați de către partenerii din România și Ucraina care s-au ocupat de organizarea cursurilor precum și de partea logistică, în timp ce liderul de proiect şi-a asumat conceperea şi susţinerea întregului program de formare pe ambele părţi ale graniţei, printr-o echipă interdisciplinară ce a inclus un formator şi doi consilieri de dezvoltare personală.
Au fost organizate cursuri gratuite în domeniul creativității și dezvoltării personale pentru abilități de viață în Botoșani (27-31 iulie 2020, respectiv 7 – 11 septembrie 2020) și la Cernăuți (4 – 6 iunie, 11 – 13 iunie respectiv 17 – 21 iunie 2021) cu 40 de participanți din România şi 42 din Ucraina.
ENI CBC Romania-Ukraine 2014-2020, Casa Corpului Didactic Botosani, Centrul Bucovinean de Artă Cernăuţi